[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 22, شماره 86 - ( 6-1393 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 22 شماره 86 صفحات 75-97
XML ارزيابی شبکه بازاريابی محصول انگور در دو مسير تازه‌خوری و خشکبار مطالعه موردی شهرستان ملاير Print

[English Abstract]
نويسندگان: زهرا لطفعليان ، علی يوسفی ، اميرمظفر امينی
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
با گذار از کشاورزی سنتی و افزايش توليد محصولات کشاورزی موضوع بازاريابی اهميت فزاينده‌ای يافته است. هزينه‌های بازاريابی در قيمت پرداختی مصرف‌کننده و قيمت دريافتی توليدکننده تأثير می‌گذارد و کاهش آن موجب بالارفتن رفاه کل جامعه می‌شود. هدف اين مطالعه ارزيابی شبکه بازاريابی محصول انگوردر دو حالت تازه‌خوری و خشکبار در سال زراعی 1389 -90 در شهرستان ملاير استان همدان است. نمونه مورد بررسی متشکل از 379 نفر کشاورز انگورکار، 14 عمده‌فروش و 60 خرده‌فروش است. در اين راستا، مقادير حاشيه بازاريابی، سهم عوامل بازاريابی درحاشيه بازاريابی، ضريب هزينه بازاريابی و کارايی بازاريابی محاسبه شد. يافته‌ها نشان داد که مسير عمده بازاررسانی انگور تازه‌خوری و خشکبار آن به-تـرتيـب متشـکل از «تـوليـدکننـده- خـريـدارمحلـی- خـرده‌فـروش» و «تـوليدکننده- عمده‏فروش- خرده‌فروش» است. همچنين سود خالص کشاورز به ازای هر کيلوگرم خشکبار بيشتر از هر کيلوگرم انگور است. از طرفی، حاشيه بازاريابی در منطقه مورد بررسی بالاست و حاشيه خرده‌فروشی بيش از حاشيه عمده‌فروشی می‌باشد. نتايج محاسبه کارايی نيز نشان داد که مسيرهای عمده بازاررسانی کارايی مناسبی ندارند. طبقه بندی JEL : Q13, L11, L66
واژه‌هاي كليديحاشيه و کارايي بازاريابي، انگور، خشکبار، شهرستان ملاير،
متن كامل [PDF 208 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Lotfaliyan Z, Yousef A, Amini A. Evaluating Marketing Channel of Fresh Grape and Raisin in Malayer County. 3. 2014; 22 (86) :75-97
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-28-56&slc_lang=fa&sid=1
لطفعليان زهرا، يوسفی علی، امينی اميرمظفر. ارزيابی شبکه بازاريابی محصول انگور در دو مسير تازه‌خوری و خشکبار مطالعه موردی شهرستان ملاير . فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1393; 22 (86) :75-97
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 22, شماره 86 - ( 6-1393 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.588 seconds with 605 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4