:: دوره 18, شماره 70 - ( 2-1389 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 18 شماره 70 صفحات 193-220
XML تعيين بازارهای هدف صادرات پسته و خرمای ايران با استفاده از الگوی تقاضای صادرات و روش غربال گيری Print

[English Abstract]
نويسندگان: افشين امجدی ، رويا محمد زاده ، الهام باريکانی
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:

  اين مطالعه با هدف شناسايی عوامل مؤثر بر تعيين بازارهای هدف صادرات پسته و خرمای ايران شکل گرفته است. به اين منظور بازارهای هدف صادرات پسته و خرما (با استفاده از روش غربال­گيری)، عوامل مؤثر بر تقاضای صادرات پسته و خرمای ايران و ضرايب کشش تقاضای صادرات اين محصولات در دوره 1350-86 مورد تحليل قرار گرفت.

  براساس نتايج مطالعه، کشورهای غيرآسيايی با درآمد بالاتر، بازار مناسبتری برای خرمای صادراتی ايران تشخيص داده شدند. همچنين در بلندمدت، بازار مناسب پسته صادراتی، کشورهای آسيايی و غيرآسيايی با درآمد بالاتر هستند. افزايش قيمت خرمای صادراتی بايد معقولانه و توأم با ارتقای سطح بهداشتی خرمای صادراتی و بسته ‌بندی مناسب باشد. افزايش قيمت صادرات پسته صادراتی در بلندمدت نيز با توجه به ظهور وگسترش احتمالی صادرکنندگان جديد مخاطره آميز خواهد بود. در مجموع براساس نتايج مطالعه، بازارهای هدف مناسب برای صادرات خرمای ايران به ترتيب اولويت کشورهای فرانسه، بريتانيای کبير، آلمان، مراکش، ايالات متحده، ايتاليا، اسپانيا، کانادا، روسيه، گرجستان، سوئيس، هلند، استراليا و بلژيک و بازار مناسب هدف صادرات پسته در بلندمدت به ترتيب اولويت کشورهای لوکزامبورگ، هنک کنگ، آلمان، اسپانيا، ايتاليا، هلند، فرانسه، روسيه، اردن، هند، سوريه، اسلوواکی، فلسطين اشغالی، بريتانيای کبير، قبرس، اوکراين، اسلوونی، بلژيک، ليتوانی و ارمنستان پيشنهاد می‌شوند.

 

  طبقه‌بندی JEL : M31

 

  

 

 


واژه‌هاي كليديبازارهای هدف صادرات، کشش تقاضای صادرات، غربال گيری، خرما، پسته، ايران،
متن كامل [PDF 419 kb]
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 18, شماره 70 - ( 2-1389 )