[صفحه اصلي ]      
فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه awt-yekta AGRICULTURAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT
:: درباره نشريه آخرين شماره تمام شماره‌ها جستجو ثبت نام ارسال مقاله ::
:: دوره 25, شماره 98 - ( 6-1396 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 25 شماره 98 صفحات 131-156
XML بررسی سهم عوامل بازار از قيمت نهايی محصولات کشاورزی با تأکيد بر صادرات (مطالعه موردی استان فارس) Print

[English Abstract]
نويسندگان: عبدالرسول شيروانيان
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
چکيده مقاله:
اين مطالعه وضعيت سهم عوامل بازار از قيمت نهايی محصولات کشاورزی را با تأکيد بر صادرات در استان فارس بررسی کرد. بدين منظور، شاخص‌های سهم عوامل بازاريابی، انواع حاشيه و انواع کارايی در دو بازار داخلی و بازار صادراتی محاسبه شد. بخشی از آمار و اطلاعات از طريق مراجعه به ادارات و سازمان‌های ذي‏ربط به‌دست آمد. بخشی ديگر از داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گيری گلوله‌برفی‌ و انجام مصاحبه و تکميل پرسش‏نامه از 11 صادرکننده و 28 عمده-فروش محصولات کشاورزی جمع‎آوری شد. نتايج نشان داد در کليه گروه‌های کالايی محصولات کشاورزی (به جز گروه کالايی گياهان دارويی و صنعتی)، توليدکنندگان بيشترين سهم از قيمت نهايی را به خود اختصاص داده‌اند و به ترتيب، عمده‏فروشان، خرده فروشان و صادرکنندگان در رده‌های بعدی اين تخصيص قرار دارند. نتايج اين مطالعه در راستای توسعه بازار محصولات کشاورزی، بر بازار صادراتی تأکيد دارد. در عين حال نتايج نشان داد با ورود اغلب گروه‌های کالايی محصولات کشاورزی به بازار صادراتی، سهم توليدکنندگان از قيمت نهايی کاهش می‌يابد. لذا به منظور مقابله با اين کاهش و در راستای تقويت سهم توليدکنندگان از قيمت نهايی در بازار صادراتی، تشکيل تعاونی‌های بازاريابی توليدکنندگان توصيه می‌شود. طبقه‌بندی JEL: M31، Q13
واژه‌هاي كليديسهم عوامل بازاریابی، حاشيه و كارايي بازاريابي، صادرات محصولات كشاورزي، استان فارس،
متن كامل [PDF 221 kb]
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
Shirvanian A. Share of Marketing Agents in Final Price of Agriculture Products with Emphasis on the Export: A Case Study of Fars Province. 3. 2017; 25 (98) :131-156
URL http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-28-126&slc_lang=fa&sid=1
شيروانيان عبدالرسول. بررسی سهم عوامل بازار از قيمت نهايی محصولات کشاورزی با تأکيد بر صادرات (مطالعه موردی استان فارس). فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه. 1396; 25 (98) :131-156
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات دوره 25, شماره 98 - ( 6-1396 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.564 seconds with 601 queries by AWT YEKTAWEB 2.1.4.4